Het aantal verbonden apparaten groeit elk jaar heel snel. Bovendien vergaderen we sinds de coronapandemie vooral via videoverbindingen. Door die groei krijgen netwerken steeds meer data te verwerken. Het netwerkbedrijf Commscope, waar RUCKUS onder valt, helpt bedrijven en serviceproviders om netwerken te verbeteren en om ze gemakkelijker te kunnen beheren.
Het CBS berekende onlangs dat ruim een kwart van de Nederlandse huishoudens een slimme thermostaat gebruikt. En dat twee op de tien gezinnen een virtuele assistent heeft zoals Siri, Google Home, Amazon Alexa of Bixby, die via een app of smart speaker kan worden bediend. En daar zijn de slimme lampen, stekkers en andere connected apparaten nog niet bij opgeteld.
Ook bedrijven gebruiken steeds meer apparaten die zijn verbonden met het internet, vertelt Hasina Dhanji, werkzaam als hoofd van CommScope’s cloudservices bij RUCKUS in de regio EMEA. Die snelle groei van het aantal internetapparaten en het thuiswerken levert nieuwe uitdagingen op. Zo hebben veel grote organisaties te maken met een Bring Your Own Device (BYOD)-beleid. Medewerkers moeten te allen tijde toegang kunnen hebben tot clouddiensten en data in de cloud voor bijvoorbeeld SaaS-applicaties. Bovendien moet die toegang betrouwbaar en goed zijn. “Door deze ontwikkelingen is de groei van het dataverkeer tijdens de coronapandemie geëxplodeerd”, zegt Hasina. Ze spreekt over een rapport van McKinsey waaruit blijkt dat de pandemie de digitale transformatie in de hoogste versnelling heeft gezet. “Technologische vooruitgang die normaal zeven jaar zou duren, is nu binnen een jaar bereikt.”
Overstap naar Wi-Fi 6
Bedrijven zijn op verschillende momenten bezig met de inrichting van vaste en draadloze netwerken. Het kan bijvoorbeeld gebeuren als de ondersteuning van netwerk(apparatuur) van klanten verloopt, bij een bedrijfsverhuizing of de uitbreiding naar een nieuw pand. Als de netwerkhardware aan vervanging toe is, maken veel organisaties nu de overstap op het nieuwe draadloze internetprotocol Wi-Fi 6. “RUCKUS helpt waar connectiviteit echt cruciaal is”, zegt Hasina.
RUCKUS, dat enkele jaren geleden is overgenomen door CommScope, levert onder meer netwerkoplossingen, access points en switches plus de bijbehorende managementsoftware. Met de software kunnen onder meer de access points en andere hardware op afstand worden beheerd. Ook heeft RUCKUS een platform voor security en policymanagement genaamd Cloudpath. Cloudpath Enrollment System is een cloud service – ook beschikbaar als on-premises software – die veilige netwerktoegang biedt voor elke gebruiker en elk apparaat op elk netwerk. “Voor de reseller is Cloudpath een mooie aanvulling op het netwerkportfolio want het werkt gemakkelijk samen met andere systemen. En het stelt klanten gerust dat niet alleen de infrastructuur veilig is, maar ook dat het gebruik van nieuwe apparaten wordt beheerd.”
Een organisatie kan met Cloudpath bepalen wat gebruikers wel en niet mogen doen op het netwerk. Het geeft de beheerder ook een goed beeld over welke apparaten zijn aangesloten op het netwerk, met de mogelijkheid om elk apparaat te koppelen aan een gebruiker, vertelt Hasina. “Het is bijvoorbeeld erg handig bij universiteiten. Studenten hebben steeds meer devices en willen deze zo snel mogelijk kunnen vinden met het netwerk. Met Cloudpath zijn de studenten zelf in staat om hun eigen apparaten te voorzien van netwerktoegang, zelfs nog voordat ze aankomen op de campus. Het intrekken van toegangsrechten is ook eenvoudig, bijvoorbeeld als een student is gestopt met de opleiding. En partners die bijvoorbeeld hotels bedienen, kunnen gastgebruik van de wifi inrichten en beheren. De klant kan ook de inlogportal door de reseller laten aanpassen aan specifieke eisen en naar eigen smaak laten vormgeven.”
Zero-touch provisioning
Cloudpath van RUCKUS biedt zogenoemde ‘zero-touch provisioning’, wat betekent dat klanten sneller aan het werk kunnen met apparatuur. De software bevat geautomatiseerde workflows waarmee gebruikers in een paar stappen een access point of switch kunnen configureren of een gastnetwerk kunnen opzetten. CommScope levert met RUCKUS Cloud een netwerkbeheeroplossing die klanten tijd bespaart. En dat is belangrijk omdat de vraag naar cloud beheerde netwerken blijft groeien. Volgens Canalys neemt de helft van de markt binnen drie jaar managed diensten af uit de cloud.
Het is daarom nu tijd dat resellers hiervoor de ervaring en kennis opbouwen en zo voorbereid zijn op deze marktvraag. “Het trainen van onze partners is onze manier om hun kennis naar een hoger niveau te tillen en om ze te voorzien van de informatie die ze nodig hebben om hun klanten te bedienen.” Distributeur Alcadis verzorgt dit trainingsdeel in Nederland voor RUCKUS.
Vooruitzichten en plannen
“Terwijl we vooruitkijken naar volgend jaar, zien we dat veel van onze partners meer afwisseling willen brengen in hun aanbod op de markt, de sterke vraag naar cloud zich voorzet, Wi-Fi 6-migraties versnellen en veel van onze partners op zoek zijn naar beheerde services voor hun klanten”, aldus Hasina. “We willen onze partners ondersteunen met hoogwaardige, flexibele en schaalbare oplossingen die meegroeien met hun bedrijf.”
Verder wil het netwerkbedrijf in 2022 meer data gebruiken. “Netwerken produceren steeds meer data, bijvoorbeeld over hoe het netwerk presteert, hoe het wordt gebruikt, en hoe lang het duurt voordat incidenten zijn verholpen. We zoeken een manier om de kracht van die data te gebruiken om meer inzichten in het netwerk te krijgen. Dat doen we met RUCKUS Analytics: een cloud service met kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) voor netwerkanalyse, monitoring en rapportage. Die kan inzichten bieden vanuit de binnenkant van het netwerk, zowel reactief als proactief. En die data wordt omgezet in datavisualisaties zodat je niet meer door allerlei log-bestanden hoeft te ploeteren.”
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 5)